Winnow Vision vermindert organisch afval.

Ikea heeft het probleem van voedselverspilling aangepakt met Winnow AI-technologie en geeft aan dat het de voedselverspilling in Ikea-winkels met 54% heeft verminderd. Dat vertaalt zich in meer dan 20 miljoen bespaarde maaltijden en 36.000 ton vermeden CO2e.

Dit is het resultaat van meer dan 20.000 Ikea-foodmedewerkers die zijn opgeleid om de AI-technologie van Winnow in hun dagelijkse routines te gebruiken.

“We weten dat veel mensen over de hele wereld honger lijden, terwijl tegelijkertijd een derde van al het geoogste en geproduceerde voedsel wordt verspild. Het is duidelijk dat we doortastende maatregelen moeten nemen om ons steentje bij te dragen om dit te veranderen.

Karen Pflug, Chief Sustainability Officer, Ingka Group

“Ik geloof echt dat voedsel te kostbaar is om te worden verspild en dat iedereen een rol moet spelen om voedselverspilling te voorkomen en te verminderen, of het nu thuis is in onze eigen keukens of in onze bedrijfskeukens,” aldus Karen Pflug, Chief Sustainability Officer, Ingka Group. “De impact die we allemaal kunnen hebben op het voorkomen en verminderen van voedselverspilling is gunstig voor mens en planeet. Hoewel deze prestatie een relatief klein deel van onze totale klimaatvoetafdruk vertegenwoordigt, is het niettemin een belangrijke stap waar we trots op zijn, en onze foodmedewerkers hebben hierin een belangrijke rol gespeeld. Gedurende het hele proces hebben we geleerd van onze fouten, waardevolle tools gebruikt en een reeks oplossingen geïmplementeerd om de hoeveelheid voedselverspilling terug te dringen.”

Ingka Group bereidt en serveert jaarlijks voedsel aan meer dan 560 miljoen mensen. De Winnow Vision AI-tool meet en registreert voedselverspilling in Ikea-restaurants, bistro’s en Swedish Food Markets over de hele wereld. De verzamelde gegevens geven voedselmedewerkers een beter inzicht in wat er wordt weggegooid en waarom, waardoor ze voedselverspilling in de keuken kunnen voorkomen en verminderen.

“Samen met onze collega’s, partners en onze klanten zijn we vastbesloten om onze rol te spelen, en als wereldwijde voedselspeler die elk jaar meer dan 560 miljoen mensen bedient, willen we laten zien wat er mogelijk is en ik hoop echt dat door het delen onze lessen kunnen we anderen inspireren en aanmoedigen om met ons mee te gaan op deze reis”, zegt Lorena Lourido Gomez, Global Food Manager, Ingka Group. “Deze mijlpaal is negen jaar eerder dan de VN-doelstelling voor duurzame ontwikkeling bereikt en toont aan hoe belangrijk het is om gedurfde doelen te stellen, te leren en onze aanpak gaandeweg te ontwikkelen. We zijn vastbesloten om deze resultaten vast te houden en tegelijkertijd verder te gaan om consumentenverspilling te verminderen en onvermijdelijke voedselverspilling goed te gebruiken.”

Voor meer informatie bezoek de website van Retail Technology Innovation Hub.